Monday, September 29, 2014

2.2.4 REAKSI NEGARA-NEGARA ASEAN 


Selain cabaran yang datang dari negara-negara yang terlibat dengan gagasan Malaysia, idea Tunku Abdul Rahman juga telah menarik pelbagai reaksi daripada negara-negara ASEAN khususnya Filipina dan Indonesia.

Indonesia

Pada peringkat awalnya menyetujui gabungan wilayah ini. Pengumuman secara terang-terangan dan terbuka juga telah diadakan tetapi selepas beberapa bulan didapati Indonesia berpaling tadah. menyokong tindakan Parti Rakyat Brunei yang menentang penubuhan ini pada 8 Disember 1962. Indonesia secara lantang menyuarakan tentangan mereka pada 20 Januari 1963 dan mengumumkan dasar konfrontasi dengan slogan “Ganyang Malaysia”. Dr. Subandrio mengisytiharkan secara rasmi melalui sidang akhbar tentang penentangan Indonesia terhadap penubuhan Malaysia.



Dr. Subandrio


Presiden Soekarano mendakwa tujuan penubuhan Malaysia adalah untuk memastikan pengekalan penguasaan penjajah British terhadap wilayah-wilayah yang terlibat dengan penubuhan ini dalam aspek  getah, minyak dan bijih timah.
Antara faktor yang dipercayai menjadi penyebab tercetusnya penentangan ini ialah, Presiden Soekarno merasa Tunku Abdul Rahman telah membelakangkan negara jirannya yang terbesar iaitu Indonesia apabila belau membuat rundingan tanpa berunding dengannya terlebih dahulu. Selain itu, ia dipercayai bahawa penuhuban Malaysia telah menghalang rancangan Sukarno unutk menubuhkan empayar Indonesia Raya Penentangan Indonesia berakhir pada tahun 1965 apabila Sukarno digulingkan oleh Jeneral Suharto.
Antara cara untuk menyelesaikan masalah antara Indonesia, Filipina dan Malaysia ialah penubuhan MAPHILINDO.




Presiden Suharto





Presiden Sukarno

Filipina 
Presiden Filipina menuntut hak Filipina ke atas Sabah dan juga pernah menuntut British supaya Sabah dikembalikan kepada mereka British tidak melayan tuntutan tersebut dan mengingatkan Filipina tentang memorandum bahawa tuntutan mereka akan ditentang oleh British Walaupun tuntutan diteruskan selepas penubuhan Malaysia, tuntutan ini gagal kerana Sabah sendiri rela hati menyertai penubuhan Malaysia. 



Antara wilayah yang pernah terlibat dengan 
isu besar yang membawa kepada konfrontasi





No comments:

Post a Comment